1903 |
Hermes Motorvelociped
med Clements påhängsmotor. |
1950 |
NV-6 Cykelmaster, 26 cc. från Pluvier
N.V. Motorenfabrik i Holland.: Motor 0,6 hk. Generalagent: Nymanbolagen NV6 |
1950 |
Lomann en diesel hjälpmotor med ställbar kolv
som monterades under cykelns vevpari och drev bakhjulen med en rulle.
Generalagent: Nymanbolagen. Pris 1951: 620:- |
|
|
1953 |
NV 5,
Autoped, med Nymans egen motor på 31 cc, 0,8 hk / 4000/rpm, dubbla kedjor för
motor och pedaldrift, lågt monterad i ofjädrad specialram i kombinerad
modell, NV 5 1953 |
1954 |
NV 115 Autoped,
26 x NV115 |
1954 |
NV 117 Autoped nu med 24 x |
1955 |
NV 118 Autoped
med 24 ”x NV 118 Autoped 1954 145, NV-Mopedscooter,
2-växlad fläktkyld Sachsmotor bottenlänkgaffel fram, Hjul
|
|
|
1954 |
1117 B Crescent Autoped, |
1955 |
Från 1955 heter Autopeden och Saxopeden Crescent |
1955 |
1115 Crescent Autoped |
1955 |
1125 Saxoped 2-växlad Sachsmotor med
pedaldrivning, bottenlänk fram, hjul |
1955 |
1197 Saxoped
Transport, en trehjulig transportcykel (Nr 297) försedd med försedd
med luftkyld Sachsmotor, där man styrde genom att vrida hela framvagnen, 20"
hjul fram, |
1955 |
1130 Saxoped
Transport . lika 1125 men försedd med 2 transportboxar i bak.
Riktpris 860 kr. |
1955 |
1145 NV Mopedscooter, 2-växlad fläktkyld
Sachsmotor, 50 cc, 20" hjul, bottenlänk. Pris 995 kr. |
1956 |
2000 Crescent
och Apollo Monte Carlo Z21, Bel Rock Z29
(med Zündappmotor)
Crescent 2000 |
1956 |
1117 Autoped, 31 o 38,5 cc NV-motor,
bottenlänk, swingsadel, kedjedrift eller kilrem, |
1956 |
1118 Autoped lika 1117 men med kilremsdrift och enbart 39cc-motor. |
1956 |
1125 Saxopeden 2-v. Bottenlänk fram, Hjul
24”x |
1956 |
1125 B Saxoped,
lika |
1956 |
1130 Saxoped Transport 2-växlad fläktkyld
Sachsmotor. I övrigt lika årsmodell 1955. Pris: 890 kr. |
1956 |
1197 Saxoped Transport, lika 1955 års
modell. Pris 1.090 kr. |
|
|
1956 |
Sachs levererar den 2 miljonte motorn
under detta år. Motortillverkningen startade 1930 med en 74 cc. motor på 1,25
hk/3000 rpm, fart ca 40 km/tim, bränsleförbrukning |
1957 |
1126 Crescent Saxoped,
ny modell med bakhjulsfjädring, bottenlänk fram, plåtram bak, 23”hjul, Riktpris 895 kr
Crescent 1126 1957 |
1957 |
1128 Crescent Saxoped, 3-växlad, i övrigt
lika 1126. Riktpris 940 kr |
1957 |
1129 Crescent ungdomsmoped, 3-växlad,
TT-sadel (limpa), speedwaystyre kromade skärmstag och bärhandtag,
bakhjulsfjädring, bottenlänk fram, |
1957 |
1125 B Saxoped bruksmodell 2-växlad
bottenlänk, |
1957 |
|
|
|
1957 |
1130, Crescent Transport (1131, 1133)
2-hjulig transportmoped, Ny modell, 2- växlad, levereras med fast
pakethållare fram, 2 extra packboxar bak. Pris 900 kr. |
1957 |
2000 Crescent, 2-växlad med kickstart,
lika 1956 års modell. Pris 950 kr. |
1957 |
2005 Crescent kan levereras 3-växlad och
med väg- och hastighetsmätare, 20”x1½ 2 hjul. Pris 995 Kr. |
1957 |
1145 Mopedskoter, 2-växlad Sachsmotor
lika 1956 års modell. Pris 1.075 Kr. |
1957 |
1197 Transportmoped, 3-hjulig, fläktkyld och 2-växlad, lika 1956 års modell.
|
1958 |
2000 Crescent, nu med 2 eller 3-växlad
motor, korngul, polarblå eller grå/röd. |
1958 |
2000 S Mopedskoter, blev det 4-miljonte fordonet, levereras med Sachs fläktkylda 2-växlad motor med kickstart, bakhjulsfjädring, bottenlänk. Crescent 2000 S |
1958
1958 |
1131 ,
1135 Crescent Saxoped, ny billig
bruksmoped med rörram utan bakhjulsfjädring, |
1958 |
1125 B, lika som 1135 men med djupa
skärmar. |
1958 |
|
1958 |
1126 Crescent Saxoped , får hastighets-
och vägmätare i styret, bakhjulsfjädring, bottenlänk, |
1958 |
1128 Crescent Saxoped, lika 1126 men med
3-växlad motor. |
1958 |
1129 Crescent Saxoped*, stor tank, speedwaystyre, röd TT-sadel, bärhandtag och 3-växlad. Väg- och hastighetsmästare. Kromade skärmstag. Färg: Duvblå / grå. Crescent 1129 1958 * Ungdomsmopeden
|
1958 |
1210 Crescent Express, 3-hjulig
transportmoped med svängcentrum bakom hjulen, 3-växlad ”norrlandsväxel”,
fjädring fram, däck fram 4x
Crescent 1210 |
1958
1959 |
1143 Crescent Transport
2000 Crescent med modifieringar i dekoren,
i övrigt lika 1958 års modell. Pris 2-växlad 960 kr, 3-växlad 1.140 kr |
1959 |
Crescent 2000 S Ny design, 2-växlad
bakhjulsfjädring, bottenlänk. Riktpris 1.095 kr, 3-växlad. Pris 1.140 Kr. |
1959 |
1136 Crescent Saxoped, 2-växlad, inkapslat styre med strålkastare, inkapslad kedja, packningshållare med verktygsfack och bakljus, bakhjulsfjädring, bottenlänk fram. Pris 940 Kr. Crescent 1136 1959 |
|
|
1959 |
1139 Crescent Sport, 3-växlad ungdomsmoped lika 1136, men med TT-sadel, vindskydd av racertyp. Pris 960 kr. Crescent 1139 1959 |
1959 |
1134 Crescent Saxoped, rörram, utan
bakhjulsfjädring, |
1959 |
1210 Crescent Express, 3-hjulig transportmoped,
3-växlad, lika 1958 års modell. Riktpris1.405 kr |
1959 |
1143 Crescent Transport, 2-hjulig,
3-växlad Sachsmotor, lika -58 års modell. Pris 1.010 kr |
1960 |
2011 Crescent Mopedskoter i nya färger,
2-växlad, bakhjulsfjädring, bottenlänk fram. Pris1.130 kr + moms. |
1960 |
1136 Crescent bakhjulsfjädring,
bottenlänk, 2-växlad, lika 1136 -59. Pris 970 Kr + moms. |
1960 |
1134 Crescent bronzino , prisbillig
moped, ny design, bromsljus, med ofjädrad rörram bak, bottenlänk fram. Pris
825 Kr + moms. |
1960 |
1134 K, Crescent
bronzino, en utveckling av 1134 med kromade skenor, Pris 840 kr +
moms. Crescent 1134K Bronzino |
1960 |
1140 Crescent Sport ungdomsmopeden med
fullnavsbromsar, förkromade skenor och stag, 2 2-växlad, ersätter tidigare
modell Pris 990 kr + moms. |
1960 |
1137 Crescent, med specialstyre av extra
bred uppbockad modell, kromat främre skärmstag och Sachsmotor med fotväxel.
Pris 955 + moms. |
1960 |
1210 Crescent Express, lika 1959 års
modell |
1960 |
1143 Crescent Transport 2 hjul, lika 1959
års modell |
1961 |
Den 1 juli 1961 trädde den nya trafikförordningen
angående mopeder i kraft och ersatte kungörelsen från 1952 om cyklar med
hjälpmotor. Mopedens motor var på max 50 cc.
Maxhastigheten var 30 km/tim. Mopeden skulle omfatta en bestämd
teknisk utrustning som bromsar, ljudsignal, ljuddämpare, belysning och
skyltar. Dessutom bestämmelse om försäkringsvillkor och lägsta ålder på
förare. Cykelutrustning får tas bort. |
1961 |
1149 Crescent
(raketarslet) med ny design, ”Jetlinjen”, bakhjulsfjädring, kickstart,
fotsteg, bottenlänk fram, 2-växlad 1 hk motor, inbyggt bromslyse,
packningshållare med verktygsfack, reglerbar strålkastare, inkapslad kedja. Pris 1.060 kr + moms Crescent 1149 1961 |
1961 |
1151-1 Crescent Sport,
ny design med ”liggande” kromad tank, 2-växlad Sachs 1 hk med kickstart och
fotväxel, bakhjulsfjädring, bottenlänk fram, kromade skenor, 5 års
försäkring. Pris 1.090 kr+ moms. ( Trampor 1150, vita däcksidor 1150-1
/ 1151 / 1151-1 ) Crescent Sport 1151-1 1961
|
1961 |
1137 Crescent bruksmoped (tidigare
Bronzino) 5 års försäkring, bottenlänk fram, ställbar strålkastare, styrlås.
Pris 910 kr + moms |
1961 |
1134 Crescent, lika modell 1137 men med 1
kh motor. Pris 865 kr + moms. |
1961 |
2013 Crescent mopedskoter, ny design,
2-växlad motor med kickstart, fläktkyld, bekväm fotbräda, i övrigt lika modell
2011, gråvit / festivalgul eller ljusröd eller madonnablå. Pris: 1.225 kr, 5
års försäkring. |
1962 |
Den 1 september trädde avtalet med Husqvarna i kraft,
vilket innebar att företagen skulle utväxla produkter. Vissa mopedmodeller
kom i och med detta att utrustas med nya Husqvarnamotorer, men motorerna fick
mopedens märkesnamn Crescent eller Monark. |
1962 |
1149 Crescent , ”Jet-linjen”, lika 1961, 1 hk.
Pris 1.095 + moms |
1962 |
1148 Crescent, lika typ 1149 utan fotsteg
men med motor med pedaler, Pris 1.80 kr + moms |
1962 |
1137 Crescent, Bruksmoped, 1 hk med
kickstart, hastighetsmätare i styret, bottenlänk fram, ställbar strålkastare,
styrlås, Pris 935 + moms |
1962 |
1134 Crescent, lika 1137, motor med pedaler.
Pris 925 kr + moms. |
1962 |
1134 Crescent, lika 1137 men med
specialstyre extra bred modell, kromat främre skärmstag, samt fotväxel. Pris
955 + moms |
1962 |
1151 Crescent (Sport) , lika tidigare årsmodell.
Pris1.145 + moms |
1962 |
2013 Crescent, Mopedskoter, 2-växlad
fläktkyld med fotbräda, lika årsmodell 1961. Pris 1.260 + moms |
1963 |
Nymans samgående med Monark medförde att tillverkningen av Crescentmopeder överfördes till Monark i Varberg. Enligt avtal skulle mopedtillverkningen lämna Nymans 31 Augusti 1962 och vidtaga vid Monark 1 September 1962. Flytten skedde först under 1963 men den sista sidan i Nymansmopedens gyllene historia var nu vänd. För närvarande 031110 vet vi inte säkert vilka av nedanstående modeller som tillverkats i Uppsala eller i Varberg men vi försöker undersöker saken. |
1963 |
1149 Crescent, 2-växlad Sachsmotor, i
övrigt lika 1149 -62. Pris 1.150 kr + moms |
1963 |
1148 Crescent, lika 1149 men med
Sachsmotor med fotpinnar. Pris 1.115 kr + moms |
1963 |
1163 Crescent, med HVA med handväxel, i
övigt lika med 1149 -62. Pris 1.150 kr + moms |
1963 |
2013 Crescent
Mopedskoter, lika 1962 års modell med färger: califoniavit/signalröd
eller mellanblå Pris 1.295 + moms Crescent 2013 |
1963 |
Crescent, 2-växlad Sachsmotor, ny stilren
baklykta med bromsljus, kromade skärmar och gaffelkrona, ställbar sadel,
stöldlås, extra brett styre, färger: Californiavit / mellanblå, eller
transparentröd. Riktpris 1.040 + moms |
1963 |
1153 Crescent bruksmoped, helsvensk
Crescentmotor (HVA) med handväxel, kickstart och fotsteg, kraftiga bromsar,
styrlås. Färg: Californiavit / mellanblå eller röd pris: 988 kr + moms |
1963 |
1151 Crescent ungdomsmoped, lika med
årsmodell 1962. Pris 1.195 + moms |
1963 |
1173 Crescent ungdomsmoped, lika 1151 men
med Crescentmotor (HVA) med fotväxel. Pris 1.303 kr + moms |
1963 |
Crescent ungdomsmoped, lika modell 1151
men med hellackad tank. Pris 1.239 + moms. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Åter till
"Mopeder"
Ovanstående beskrivning om Nymans mopeder för tiden 1953 – 1963 redogör i
huvudsak för det officiella programmet, men i årsskarvarna har det förekommit
avvikelser i årsmodell och i utrustning.
Tillverkning av 2-hjuliga mopeder pågick i Uppsala fram till 1963 emedan transportmoped 1210
tillverkades i Uppsala 1.5 år ytterligare innan produktion helt koncentrerats till Varberg.