1903     

Hermes Motorvelociped med Clements påhängsmotor.


Hermes Motorvelociped

1950     

NV-6 Cykelmaster, 26 cc. från Pluvier N.V. Motorenfabrik i Holland.: Motor 0,6 hk. Generalagent: Nymanbolagen

NV6 

 

1950     

Lomann en diesel hjälpmotor med ställbar kolv som monterades under cykelns vevpari och drev bakhjulen med en rulle. Generalagent: Nymanbolagen. Pris 1951: 620:-

Mopedens genombrott sammanföll med körkortsbefrielsen samt att lägsta ålder för att köra moped sattes till 15 år. De nya trafikbestämmelserna som styrde mopedens införande som nytt fordon, trädde i kraft 1952. I början av 1953 beräknades det redan finnas 50-70000 mopeder i landet och under året såldes seda n 100.000 maskiner. En social och teknisk revolution men även en gigantisk marknad.

     

 

1953     

NV 5, Autoped, med Nymans egen motor på 31 cc, 0,8 hk / 4000/rpm, dubbla kedjor för motor och pedaldrift, lågt monterad i ofjädrad specialram i kombinerad modell, 26” hjul.

NV 5 1953

1954     

NV 115 Autoped, 26 x 2” hjul nu med kedja eller kilremsdrift, teleskopgaffel och förlängt avgasrör (slutrör) i övrigt lika NV 5. B-modellerna fick 39cc motorer på 0,8 hk. Pris ca: 755:-

NV115

1954     

NV 117 Autoped nu med 24 x 2” hjul och större tank, övrigt lika NV 115. Pris: 790:-

1955     

NV 118 Autoped med 24 ”x 2” hjul, kilremsdrift, bottenlänkgaffel och nytt avgassystem, i övrigt lika NV 117. Enbart 39cc motorer på 0,8 hk. Kromade fälgar. Vita däcksidor.

NV 118 Autoped 1954

145, NV-Mopedscooter, 2-växlad fläktkyld Sachsmotor bottenlänkgaffel fram, Hjul 20”. Pris 995 kr

       

145 NV mopedscooter


 

1954     

1117 B Crescent Autoped, 24 ” hjul, 40 cc motor, i övrigt lika -54 års modell Riktpris: 790 kr.

 

1955     

    

 

Från 1955 heter Autopeden och Saxopeden Crescent

1955     

1115 Crescent Autoped 26 ” hjul, i övrigt lika typ 1117. Pris 790 kr.

1955     

1125 Saxoped 2-växlad Sachsmotor med pedaldrivning, bottenlänk fram, hjul 24 ” x 2”. Pris 940 Kr

1955     

1197 Saxoped Transport, en trehjulig transportcykel (Nr 297) försedd med försedd med luftkyld Sachsmotor, där man styrde genom att vrida hela framvagnen, 20" hjul fram, 24” bak, ekipaget var ofjädrat. Riktpris 1.090


1955     

1130 Saxoped Transport . lika 1125 men försedd med 2 transportboxar i bak. Riktpris 860 kr.


1955     

1145 NV Mopedscooter, 2-växlad fläktkyld Sachsmotor, 50 cc, 20" hjul, bottenlänk. Pris 995 kr.

1956     

2000 Crescent och Apollo Monte Carlo Z21, Bel Rock Z29 (med Zündappmotor)
”Månraketen” - en påkostad modell som formgivits av Björn Karlström, 2-växlad Sachsmotor, styraxeln gick genom tanken varför strålkastaren inte följde framgaffels rörelse, bottenlänk fram, bakhjulsfjädring, Hjul 20”x 2  1/4”, tillverknings- upplägg 12.000/år. Riktpris 930 kr.

 

Crescent 2000

1956     

1117 Autoped, 31 o 38,5 cc NV-motor, bottenlänk, swingsadel, kedjedrift eller kilrem, 24” hjul, svart, röd och blå. Riktpris 740 kr.

1956     

1118 Autoped lika 1117 men med kilremsdrift och enbart 39cc-motor.

1956     

1125 Saxopeden 2-v. Bottenlänk fram, Hjul 24”x 2”, lika 1125 1955 års modell. Riktpris 840 kr.

1956     

1125 B Saxoped, lika 1125 A men med djupa skärmar. 2-växlad. Riktpris: 860 kr

1956     

1130 Saxoped Transport 2-växlad fläktkyld Sachsmotor. I övrigt lika årsmodell 1955. Pris: 890 kr.

1956     

1197 Saxoped Transport, lika 1955 års modell. Pris 1.090 kr.

 

 

1956     

Sachs levererar den 2 miljonte motorn under detta år. Motortillverkningen startade 1930 med en 74 cc. motor på 1,25 hk/3000 rpm, fart ca 40 km/tim, bränsleförbrukning 2,25 liter per 100 km. Denna motor byggdes under 18 år.

1957     

1126 Crescent Saxoped, ny modell med bakhjulsfjädring, bottenlänk fram, plåtram bak, 23”hjul, 5,5 liters tank, 2 –växlad.

Riktpris 895 kr

       

Crescent 1126 1957

1957     

1128 Crescent Saxoped, 3-växlad, i övrigt lika 1126. Riktpris 940 kr

1957     

1129 Crescent ungdomsmoped, 3-växlad, TT-sadel (limpa), speedwaystyre kromade skärmstag och bärhandtag, bakhjulsfjädring, bottenlänk fram, 23 ” hjul, stor tank.

1957     

1125 B Saxoped bruksmodell 2-växlad bottenlänk, 24” hjul, lika tidigare årsmodell. Pris 850 kr.

1957     

1125 C Saxoped bruksmodell, 3-växlad, bottenlänk, 24” hjul, lika tidigare årsmodell. Pris 895 kr.

     

 

1957     

1130, Crescent Transport (1131, 1133) 2-hjulig transportmoped, Ny modell, 2- växlad, levereras med fast pakethållare fram, 2 extra packboxar bak. Pris 900 kr.

1957     

2000 Crescent, 2-växlad med kickstart, lika 1956 års modell. Pris 950 kr.

1957     

2005 Crescent kan levereras 3-växlad och med väg- och hastighetsmätare, 20”x1½ 2 hjul. Pris 995 Kr.

1957     

1145 Mopedskoter, 2-växlad Sachsmotor lika 1956 års modell. Pris 1.075 Kr.

1957     

1197 Transportmoped, 3-hjulig, fläktkyld och 2-växlad, lika 1956 års modell.

       

 

1958     

2000 Crescent, nu med 2 eller 3-växlad motor, korngul, polarblå eller grå/röd.

1958     

2000 S Mopedskoter, blev det 4-miljonte fordonet, levereras med Sachs fläktkylda 2-växlad motor med kickstart, bakhjulsfjädring, bottenlänk.  

Crescent 2000 S

1958     

 

 

1958     

1131 , 23” x 2 1/4” 3-växlad.

 

 

1135 Crescent Saxoped, ny billig bruksmoped med rörram utan bakhjulsfjädring, 23” hjul, 2-växl.

1958     

1125 B, lika som 1135 men med djupa skärmar.

1958     

1125 C, lika som 1125 B men med 3-växlad motor. 5,5 l tank, 2-växlad, djuppressade skärmar, väg- och hastighetsmätare i styret.

1958     

1126 Crescent Saxoped , får hastighets- och vägmätare i styret, bakhjulsfjädring, bottenlänk, 23” x 2,25”, 5,5 l tank.

1958     

1128 Crescent Saxoped, lika 1126 men med 3-växlad motor.

1958     

1129 Crescent Saxoped*, stor tank, speedwaystyre, röd TT-sadel, bärhandtag och 3-växlad.  Väg- och hastighetsmästare. Kromade skärmstag. Färg: Duvblå / grå.

    Crescent 1129 1958

* Ungdomsmopeden

1958     

1210 Crescent Express, 3-hjulig transportmoped med svängcentrum bakom hjulen, 3-växlad ”norrlandsväxel”, fjädring fram, däck fram 4x 8”, bak 23 x 2,25”. pris 1.365 kr

 

Crescent 1210

1958

 

1959     

1143 Crescent Transport

 

2000 Crescent med modifieringar i dekoren, i övrigt lika 1958 års modell. Pris 2-växlad 960 kr, 3-växlad 1.140 kr

1959     

Crescent 2000 S Ny design, 2-växlad bakhjulsfjädring, bottenlänk. Riktpris 1.095 kr, 3-växlad. Pris 1.140 Kr.

1959     

1136 Crescent Saxoped, 2-växlad, inkapslat styre med strålkastare, inkapslad kedja, packningshållare med verktygsfack och bakljus, bakhjulsfjädring, bottenlänk fram. Pris 940 Kr.

Crescent 1136 1959

     



 

1959     

1139 Crescent Sport, 3-växlad ungdomsmoped lika 1136, men med TT-sadel, vindskydd av racertyp. Pris 960 kr.

Crescent 1139 1959

1959     

1134 Crescent Saxoped, rörram, utan bakhjulsfjädring, 23 ” hjul, 2-växlad 5,5 l tank, djuppressade skärmar, väg- och hastighetsmätare i styret. pris 935 + moms

1959     

1210 Crescent Express, 3-hjulig transportmoped, 3-växlad, lika 1958 års modell. Riktpris1.405 kr

1959     

1143 Crescent Transport, 2-hjulig, 3-växlad Sachsmotor, lika -58 års modell. Pris 1.010 kr

1960     

2011 Crescent Mopedskoter i nya färger, 2-växlad, bakhjulsfjädring, bottenlänk fram. Pris1.130 kr + moms.

1960     

1136 Crescent bakhjulsfjädring, bottenlänk, 2-växlad, lika 1136 -59. Pris 970 Kr + moms.

1960     

1134 Crescent bronzino , prisbillig moped, ny design, bromsljus, med ofjädrad rörram bak, bottenlänk fram. Pris 825 Kr + moms.

1960     

1134 K, Crescent bronzino, en utveckling av 1134 med kromade skenor, Pris 840 kr + moms.

Crescent 1134K Bronzino

1960     

1140 Crescent Sport ungdomsmopeden med fullnavsbromsar, förkromade skenor och stag, 2 2-växlad, ersätter tidigare modell Pris 990 kr + moms.

1960     

1137 Crescent, med specialstyre av extra bred uppbockad modell, kromat främre skärmstag och Sachsmotor med fotväxel. Pris 955 + moms.

1960     

1210 Crescent Express, lika 1959 års modell

1960     

1143 Crescent Transport 2 hjul, lika 1959 års modell

1961      

Den 1 juli 1961 trädde den nya trafikförordningen angående mopeder i kraft och ersatte kungörelsen från 1952 om cyklar med hjälpmotor. Mopedens motor var på max 50 cc.  Maxhastigheten var 30 km/tim. Mopeden skulle omfatta en bestämd teknisk utrustning som bromsar, ljudsignal, ljuddämpare, belysning och skyltar. Dessutom bestämmelse om försäkringsvillkor och lägsta ålder på förare. Cykelutrustning får tas bort.

1961     

1149 Crescent (raketarslet) med ny design, ”Jetlinjen”, bakhjulsfjädring, kickstart, fotsteg, bottenlänk fram, 2-växlad 1 hk motor, inbyggt bromslyse, packningshållare med verktygsfack, reglerbar strålkastare, inkapslad kedja. Pris 1.060 kr + moms

Crescent 1149 1961

1961     

1151-1 Crescent Sport, ny design med ”liggande” kromad tank, 2-växlad Sachs 1 hk med kickstart och fotväxel, bakhjulsfjädring, bottenlänk fram, kromade skenor, 5 års försäkring.  Pris 1.090 kr+ moms. ( Trampor 1150, vita däcksidor 1150-1 / 1151 / 1151-1 )

Crescent Sport 1151-1 1961

1961     

1137 Crescent bruksmoped (tidigare Bronzino) 5 års försäkring, bottenlänk fram, ställbar strålkastare, styrlås. Pris 910 kr + moms

1961     

1134 Crescent, lika modell 1137 men med 1 kh motor. Pris 865 kr + moms.

1961     

2013 Crescent mopedskoter, ny design, 2-växlad motor med kickstart, fläktkyld, bekväm fotbräda, i övrigt lika modell 2011, gråvit / festivalgul eller ljusröd eller madonnablå. Pris: 1.225 kr, 5 års försäkring.

1962     

Den 1 september trädde avtalet med Husqvarna i kraft, vilket innebar att företagen skulle utväxla produkter. Vissa mopedmodeller kom i och med detta att utrustas med nya Husqvarnamotorer, men motorerna fick mopedens märkesnamn Crescent eller Monark.

1962     

1149 Crescent , ”Jet-linjen”, lika 1961, 1 hk. Pris 1.095 + moms

1962     

1148 Crescent, lika typ 1149 utan fotsteg men med motor med pedaler, Pris 1.80 kr + moms

1962     

1137 Crescent, Bruksmoped, 1 hk med kickstart, hastighetsmätare i styret, bottenlänk fram, ställbar strålkastare, styrlås, Pris 935 + moms

1962     

1134 Crescent, lika 1137, motor med pedaler. Pris 925 kr + moms.

1962     

1134 Crescent, lika 1137 men med specialstyre extra bred modell, kromat främre skärmstag, samt fotväxel. Pris 955 + moms

1962     

1151 Crescent (Sport) , lika tidigare årsmodell. Pris1.145 + moms

1962     

2013 Crescent, Mopedskoter, 2-växlad fläktkyld med fotbräda, lika årsmodell 1961. Pris 1.260 + moms

1963     

Nymans samgående med Monark medförde att tillverkningen av Crescentmopeder överfördes till Monark i Varberg. Enligt avtal skulle mopedtillverkningen lämna Nymans 31 Augusti 1962 och vidtaga vid Monark 1 September 1962. Flytten skedde först under 1963 men den sista sidan i Nymansmopedens gyllene historia var nu vänd.  För närvarande 031110 vet vi inte säkert vilka av nedanstående modeller som tillverkats i Uppsala eller i Varberg men vi försöker undersöker saken.

1963     

1149 Crescent, 2-växlad Sachsmotor, i övrigt lika 1149 -62. Pris 1.150 kr + moms

1963     

1148 Crescent, lika 1149 men med Sachsmotor med fotpinnar. Pris 1.115 kr + moms

1963     

1163 Crescent, med HVA med handväxel, i övigt lika med 1149 -62. Pris 1.150 kr + moms

1963     

2013 Crescent Mopedskoter, lika 1962 års modell med färger: califoniavit/signalröd eller mellanblå Pris 1.295 + moms

Crescent 2013

1963     

Crescent, 2-växlad Sachsmotor, ny stilren baklykta med bromsljus, kromade skärmar och gaffelkrona, ställbar sadel, stöldlås, extra brett styre, färger: Californiavit / mellanblå, eller transparentröd. Riktpris 1.040 + moms

1963     

1153 Crescent bruksmoped, helsvensk Crescentmotor (HVA) med handväxel, kickstart och fotsteg, kraftiga bromsar, styrlås. Färg: Californiavit / mellanblå eller röd pris: 988 kr + moms

1963     

1151 Crescent ungdomsmoped, lika med årsmodell 1962. Pris 1.195 + moms

1963     

1173 Crescent ungdomsmoped, lika 1151 men med Crescentmotor (HVA) med fotväxel. Pris 1.303 kr + moms

1963     

Crescent ungdomsmoped, lika modell 1151 men med hellackad tank. Pris 1.239 + moms.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Åter till "Mopeder"

Ovanstående beskrivning om Nymans mopeder för tiden 1953 – 1963 redogör i huvudsak för det officiella programmet, men i årsskarvarna har det förekommit avvikelser i årsmodell och i utrustning.

 

Tillverkning av 2-hjuliga mopeder pågick i Uppsala fram till 1963 emedan transportmoped 1210

tillverkades i Uppsala 1.5 år ytterligare innan produktion helt koncentrerats till Varberg.