1926 |
NV Eiber: Nymans första egentillverkade motorcykel med Eibermotorer på ”257,7 cc” ihopskruvad ram från AB Svensk Motorindustri. Tillverkades i 300 exemplar.
|
1927 – 1929 |
NV 249: Tillverkningen av en egen motor ”249 cc”, blev klar 1927, med en effekt av 2,5 – 6,5 hk. Såldes som Standard eller Sport.
|
1930 – 1931 |
NV 250 Rajah: Tillverkades i standard och sport fick framgångar på tävlingar och Nymans beslöt att tillverka 1000 st. av denna modell. Maskinen vägde 90 kg och var försedd med toppventiler och motsvarade 249 eller 250 cc beroende på modell. NV 249 / 250 kallades för Rajah: Special, Sport, Sport Special och Super Sport.
|
1936 – 1939 |
NV Lättviktare, Standard och Turist. Under denna period tillverkades två modeller av NV Lättviktare med 98 cc Sachs-motor på 2,3 hk vid 3200 r/m. ”Garanti ½ år från dag då motorn börjar brukas”. Pris standard: 435 Kr, Turist 480 Kr.
|
1939 |
NV typ 532, Standard och Lyx. Strax innan andra världskriget bröt ut, hade Nymans för avsikt att tillverka en serie lättviktare med en ny Sachs motor. Tyvärr tillverkades enbart ett litet antal, innan omställningen till krigsproduktion var ett faktum. Inköpta motorer (med en eller två utblås kanaler) hamnade på lagret, men kom till användning efter kriget då El-cyklarna konverterades till bensindrift.
Motor Sachs 123,6 cc, 3,5 hk med 3 växlar. Däck: 2,5 x19” Tjänstevikt 75 kg. Tankvolym 7 liter. Max hastighet 70 km/tim.
|
1941 – 1943 |
NV- Elcykel. Då det rådde bensinbrist under andra världskriget, utvecklade Nymans en trehjulig transportmotorcykel med en 1 ¼ hk elmotor som var placerad över framhjulet. Under bakvagnen fanns ett antal batterier, vanligtvis 6 st. 6V x 85Ah,110Ah, eller 120 Ah, som räckte för ca 3 – 6 mils körning. Uppladdningstiden var ca 8 tim. 1943 fick el-cyklarna en något större motor på 1,5 hk och en två-växlad låda. Chassit fanns nu med många varianter av lastutrymmen och förarplats.
Då bensinransoneringen upphörde efter kriget, konverterade Nymans de flesta elcyklar med två-taktsmotorer, som även den monterades över framhjulet. Tanken sattes i regel framför styret och drivremmen byttes ut mot kedja.
|
1942 – 1946 |
NV M Armémotorcykel: Nymans utvecklade för armén en terränggående motorcykel med sidovagn avsedd för skytt med automatvapen. Drivpaketet var en 2-cylindrig 1000 cc luftkyld 4-taktsmotor på 36 hk vid 4000 r/m. Drivaxeln var kopplad till två sammankopplade växellådor, den ena med 3 växlar fram och 1 back och den andra med en låg och en hög växel för körning i terräng och på vägar. Maskinen hade 2-hjulsdrift med kardanaxel och en tjänstevikt på 500 kg. Av den planerade serien om 750 st. blev endast 3 st. tillverkade för ett pris av 350.000 Kr / st. (Jeepen slog ut tunga motorcyklar som lätt militärfordon)
|
1946 – 1952 |
NV 8: Utgjorde andra generationen av lättviktare som var försedd med en 98 cc Sachs tvåtaktsmotor på 2,3 hk. NV 8 hade en liknande ram som den tidigare turistmodellens nedåtböjda ramrör och bredare däck. Den nya framgaffeln samt den förstärkta ramen ökade tjänstevikten till 54 kg. (pris 1952, 1.105 kr)
Mer kuriosa om NV 8
|
1946 – 1951 |
NV 10 RE: Solomotorcykel var en vidarutveckling av NV typ 532 med engelsk armémotorcykel som förebild. I ramen satt en encylindrig Royal Enfield tvåtaktsmotor på 126 cc, 4,5 hk och försedd med kickstart och tre växlar. Toppfart ca: 75 km/tim
|
1949 – 1951 |
NV JB: 128 cc JB-motor på 4,5 hk vid 5000 rpm engelsk Amal-förgasare, kickstart och två växlad fotväxel. NV JB hade något förändrad ram konstruktion mot NV Royal för att framstå som större. Senare fick NV JB fjädrande teleskopgaffel och bekväm, mjuk gummisadel av swing-modell. Pris: 1195:- april 1949
|
1951 – 1954 |
NV 11: ”Rödmyran” kom att bli synonymt med NV 11 serien. Även om det startade tidigare. Citat från Inom Ramen April 1953: ”Den välkända ”Rödmyran” med 125 cc DKW-motor”. Namnet uppstod ifrån NV-maskinernas sega uthållighet.
NV 11 B: Motor DKW 123 cc, ca: 5,0 hk vid 5000 rpm och var försedd med tre växlar. Teleskopgaffel och swingsadel. Exklusiv el utrustning samt inbyggd VDO i strålkastaren. Maxfart med passagerare 75-80 km/tim. Modellen blev snabbt en framgångsrik tävlingsmaskin i skogarna. Tung mc 79kg. Pris: 1750:- April 1953.
NV 11 B Orange: Av tillverkningstekniska skäl levererades endast ett litet antal under hösten 1951 med ”Crescent-orange” färg. Svart dekoration och utrustad med s.k. störtbåge.
NV11 C: Standardmodell utrustad med stålfälgar men med lättmetall skärmar. Lätt mc: 75kg
NV11D: Sportmodell med uppbockat avgasrör, svingsadel och med skärmar och fälgar i lättmetall. Lätt mc: 75kg.
NV11CL: Standardmodell utrustad med skärmar och fälgar i lättmetall inbyggd hastighetsmätare i lyktan. Lätt mc: 75kg
NV DL: Fräsig sportmodell med TT-sadel och uppbockat avgasrör, för de yngre motorcyklisterna. Lätt mc: 75kg. |
1951 – 1952 |
NV 20 ”Gold-medal”: 1951 års MC-sensation. Elon Forsberg tog guld med den i internationella Six-days, Italien Varese okt-51. Den räknades som en mellanviktare och var besiktigad för 2 personer. Ramen hade Nymans pateterade bakhjulssfjädring och självsmörjande teleskopgaffel. 147 cc Sachsmotor 6 hk / 5000 rpm, 4 växlad varav 4:an överväxel. Toppfart ca: 85 km/tim. Frilägessökare och en inbyggd hastighetsmätare i strålkastarhuset. Bränsle åtgången uppgavs till 0,22 l/mil. (pris 1952, 2.010 Kr) |
1951 – 1952 |
NV 21:Var lika som NV 20 men försedd med den nya 3-växlade 150 cc JB-motorn på 5,5 hk. Maxhastigheten var ca 80 km/tim. Endast ett litet antal tillverkades och såldes under namnet Maraton. Motorn har suttit i andra MC märken som Kärnan, Örnen, King, Fram, Svalan, Monark mm. |
1951 – 1952 |
NV 30: Parallellt med NV 20 byggde man NV 30. I stort sett identisk med NV 20 förutom motorn och bromstrummorna samt några designdetaljer. Motor: DKW 192 cc 8,5 hk vid 4500 rpm. |
1951 – 1953 |
NV 40 Royal Bullet: Med introduktionen av NV 40 strävade Nymans att avhjälpa den svåra bristen på större maskiner. Motor: Royal Enfield Bullet 350 cc 18 hk 4 växlar Toppfart ca: 115 km/tim Encylindrig fyrtakt. Teleskopisk framgaffel och fjädrande bakgaffel. En verklig drömmaskin för varje motorentusiast. Pris: 2840:- |
1952 – 1953 |
NV 35: Sixdaysmaskinen var en vidareutveckling av NV 30 där den största skillnaden var att DKW-motorn nu var på 250 cc, 11.5 hk vid 4500rpm. NV’s förstärkta teleskopgaffel och bakhjulsfjädring. Bromstrummorna fram och bak nu var 186 mm. Utseendet förbättrades genom att bensintanken fick kromade sidor. Modellen fick stora framgångar i Internationella Six-days, Österrike 1952.:- |
1953 |
NV 25: Var lika som NV 20, men med kromade skärmar, fälgar och tank samt TT-sadel. Lackerades enbart i svart. Pris: 1810:- |
1953 – 1954 |
NV 22 Super Sport :150 cc TT racer. Helt ny sportcykel väger under 75 kg, lägsta skatte- och försäkringsklassen. Fullnav av aluminium fram och bakhjulet. TT-sadel, crosstyre, tankväska för karta och verktyg, uppbockat avgasrör, sidomarkstöd, teleskopgaffel fram (ej fjädring bak) och en 4-växlad 150 cc Sachsmotor som har 6,5 hk. Kan erhållas svart eller röd. (Pris 1953, 1.720 Kr)
|
1953 – 1955 |
NV 36: ”Army Sixdays”. Efter en betydande beställning av en robust men lätt armémotorcykel, utvecklades en lyxversion, som förenade kraven på oömhet och driftsäkerhet med komfort, skönhet och snabbhet. De främsta nyheterna var att hjulen hade fått s.k. fullnav, inkapslad kedja och att skärmarna var extra långa och breda och försedda med sidokanter. Två sadlar hade blivit en dubbelsadel (limpa) , tanken extra stor (18 l inkl. reserv) och ett smart styrlås i frontröret som gav 50 % rabatt på stöldförsäkringen. Motorn var densamma som på NV 35 men fanns nu även 4-växlad. Pris: 2715:- April 1953 |
1954 – 1955 |
NV 23: Super Sport är en utveckling av NV 22. De viktigaste nyheterna är en ny ramkonstruktion, tankväska av läder, ställbara fotpinnar och nytt stuk på främre avgasröret. Pris 1954 1.650 Kr
|
1954 – 1958 |
NV 12: ”Rödmyran”, hänger fortfarande med men heter nu NV 12 och dess DKW-motor på 125 cc bromsar nu 6,4 hk genom att kompressionen höjts från 5,9 till 6,1. Inbyggd väg- och hastighetsmätare samt pakethållare är nu standard. Ny kromad tank och ankstjäten skulle snart vara ett minne blott. NV 12 Sport högblankpolerad generatorkåpa, TT-sadel och ett bärhantag.Pris 1955 1.405 kr
|
1954 – 1956 |
NV 38: ”Army Sixdays” har nu fått en ny 4-växlad 250 cc DKW-motor på 14,1 hk vid 4700 rpm. Insugningsljuddämpare, hydrauliskt dämpad bottenlänksgaffel och bakfjädring med sidstabil swinggaffel, stoppljus, avbländningskalott för halvljuset och hastighetsmätare med väg- och trippmätare samt formsydd dubbelsadel. Toppfart 110 km/tim.(Pris 1955, 2.525 Kr) 150 kg |
1955 – 1957 |
NV 42: En helt ny motorcykel som tagits fram av DKW och försedd med deras 2-cylindriga 350 cc-motor på 18 hk. Det var en landvägscykel med kraftig teleskopgaffel fram och med swinggaffel med hydrauliska dämpare bak med finesser som fullnav, helkapslat kedjeskydd, förkromade skenor, lackerad bensintank med kromade sidor, dubbelsadel och två lågt liggande avgasrör. Topphastigheten var 120 km/tim. Tjänstevikt 185 kg. (Pris 1955, 2.950 Kr)
|
1955 – 1958 |
NV 24: ”Jet Crosser” var en vidareutveckling av NV 23 i lättviktsklassen och kom att bli den sista modellen av NV-motorcyklar. De största nyheterna var att den tidigare stumma bakramen försågs med swinggaffel och stötdämpare och att Sachsmotorn nu var på 175 cc, vilket ökade effekten från 6,5 – 10 hk. Dessa förändringar ökade toppfarten dramatiskt från 85 – 110 km/tim. (Pris 1955, 1.650 Kr exklusive trimningstillägg).
|